Nie jest to oczywiście kompletna lista, ale przy projektowaniu takich prac jak ulotki, foldery, wizytówki czy inne prace na pewno warto zwrócić uwagę na kilka spraw, które mogą podnieść jakość i estetykę końcowego produktu.
Drukarnia Paperplane akceptuje wiele formatów plików. Jednak maszyny, na których drukujemy pracują jedynie na plikach PDF. Co za tym idzie najbezpieczniejszą formą są właśnie pliki w tym formacie. Minimalizuje to ryzyko utraty jakości lub „rozjechania” się pliku w trakcie konwersji z innego formatu. Wszystkie programy graficzne posiadają możliwość eksportu do PDF (w Corelu np. funkcja ukryta jest pod nazwą „publikuj”).
Musimy pamiętać, aby w trakcie eksportowania pliku zadać mu odpowiednie parametry. Jakość powinna być jak najwyższa (nie mniejsza jak 300dpi). Wiele programów ma opcję „eksportu dla www” co powoduje że pliki będą miały 72 dpi a to do druku zdecydowanie za mało
Wszystkie elementy tekstowe powinny być zamienione na „krzywe”. Wiele osób o tym zapomina, a powoduje to, że w drukarni nic z takim plikiem nie zrobimy jeśli nie mamy odpowiednich fontów. Oczywiście jeśli drukarnia ma przed drukiem jeszcze dokonać poprawek w tekście to nie należy wykonywać tej opcji ale wtedy należy się upewnić że korzystamy z ogólnie dostępnych fontów lub należy je przesłać z projektem.
Bardzo częstym błędem w plikach do druku jest właśnie brak spadu. Niezależnie czy tworzymy ulotki, wizytówki czy wielostronicowe foldery musimy o tym pamiętać. Spad potrzebny jest w przypadku, gdy jakikolwiek element projektu (o kolorze innym niż biały) dotyka do krawędzi. Najczęściej zdarza się to gdy mamy tło w projekcie. Problemem jest proces wycinania użytku. Maszyny tnące nie są w stanie wyciąć użytku z super dużą precyzją, z tego też powodu, jeśli nie wykonamy spadu to mogą się pojawić minimalne białe linie, pomiędzy końcem tła a końcem papieru. Wygląda to nie ładnie i nie estetycznie.
Najprostszym sposobem na wykonanie spadu jest projektowanie już na powiększonym rozmiarze wszystkiego, pamiętając jednakże że dodatkowa przestrzeń jaką jest spad będzie odcięta. Na spad muszą być wyciągnięte wszystkie elementy dotykające krawędzi i muszą kontynuować tendencję elementu wyciąganego (np. jeśli w projekcie mamy linię dotykającą krawędź nie prostopadle do niej to na spadzie musi być ona pociągnięta dalej pod tym samym kątem). Musimy pamiętać o tym, że z różnych powodów precyzja druku i cięcia zakłada że użytek może być wycięty nawet z 2 mm przesunięciem a co za tym idzie nasz spad będzie widoczny w docelowym produkcie.
Spad powinien mieć minimum 2 mm z każdej strony a więc powiększa nam wymiar użytku o 4 mm na każdym rozmiarze (np. ulotka A4 które ma 210×297 mm ze spadem powinna mieć 214×301 mm). Oczywiście jeśli umieszczamy dodatkowo znaki drukarskie na pracy to znaki linii cięcia powinny wskazywać prawdziwy wymiar użytku netto. Dodatkowo, jeśli umieszczamy takie znaki ręcznie, należy pamiętać że nie mogą one znajdować się bliżej niż 2 mm od krawędzi użytku. W drukarni Paperplane nie wymagamy żadnych znaków drukarskich pod warunkiem, że projekt jest w PDF i wymiary w pliku zgadzają się z wymiarami podanymi w zamówieniu (powiększonymi o spady).
Każdy element poza tłem musi być odsunięty od brzegów użytku o minimum 5 mm. Oznacza to że jeśli w pliku są spady 2 mm to każdy taki element musi się znajdować minimum 7 mm od końca projektu brutto (ze spadem). Powodem tego wymogu jest to, że w trakcie druku i cięcia precyzja nigdy nie jest 100%, może w ekstremalnych wypadkach dojść do 2 mm przesunięcia linii cięcia a w przypadku prac dwustronnych nawet więcej. Grozi to ucięciem elementów znajdujących się blisko linii cięcia. Nawet jeśli elementy te nie zostaną ucięte to przesunięcie w cięciu spowoduję, że praca będzie wyglądała nieestetycznie (elementy rozłożone nie proporcjonalnie itp.). Z tego samego powodu nie należy umieszczać we wspomnianym obszarze 5 mm żadnych ramek i innych elementów.
Oczywiście zdarzają się prace, przy których nie możemy sobie pozwolić na tak duże oddalenie (przykładowo wizytówki z dużą ilością danych czy małe naklejki na opakowania) ale wtedy musimy się liczyć z brakiem symetrii po wycięciu.
Kolejną ważną sprawą przy przygotowywaniu plików jest sprawdzenie jak zakodowanie w nim są informacje o kolorach. Generalnie mamy 2 główne rodzaje kodowania: RGB i CMYK. Ten pierwszy przystosowany jest do wyświetlania plików na monitorach i nie nadaje się do druku, przed drukiem każda drukarka będzie konwertowała go na CMYK a co za tym idzie może nastąpić nieznaczna zmiana barw (oczywiście różnice będą bardzo niewielkie). Dlatego należy zawsze upewnić się że plik ma barwy w CMYK, chyba że nie zależy nam tak bardzo na odwzorowaniu kolorów. Kolejnym problemem jest to że jak już mamy plik w CMYK to monitor aby go wyświetlić dokonuje konwersji na RGB, a poza tym większość naszych monitorów nie jest skalibrowana profesjonalnie do dokładnego odwzorowania koloru. Dlatego też jeśli potrzebujemy sprawdzić jak nasz projekt będzie wyglądał w druku powinniśmy wykonać proof cyfrowy druku lub po prostu poprosić drukarnię o wydrukowanie próbki (możliwe tylko dla druku cyfrowego).
Pomimo że na ekranie nie widzimy przeważnie różnicy, ważne jest aby wszystkie całkowicie czarne elementy (teksty, ramki, aple itp.) miały kolor składający się tylko i wyłącznie z czarnego (100% Black i 0% pozostałych). W druku cyfrowym nie ma to bardzo zasadniczego znaczenia, aczkolwiek jeśli zastosujemy tą metodą druk będzie dużo ostrzejszy. W druku offsetowym jest to bardzo istotne jako że tworzenie koloru czarnego z innych kolorów powoduje, że na wydruku znajduje się bardzo dużo farby w jednym miejscu i druk będzie nie ostry oraz może się rozmazywać.
Mamy nadzieje, że powyższe uwagi okażą się pomocne w procesie przygotowywania plików do druku. Oczywiście jeśli zaistnieje potrzeba poprawienia czy wręcz przygotowania projektów przez naszych grafików jesteśmy zawsze do Waszej dyspozycji. Zapraszamy na naszą stronę drukarnia1.pl