Zdecydowaliśmy się poświęcić cały wpis na ten temat, jako że pytanie to pojawia się dość często i bywa - niezasłużenie - powodem niezadowolenia z naszych usług.

Aby w pełni zrozumieć problem musimy pamiętać o 3 bardzo ważnych sprawach:

Po pierwsze każdy monitor wyświetla kolory w trybie RGB. Paleta kolorów RGB jest większa niż paleta kolorów CMYK. Ale nawet jeśli ustawiamy przy projektowaniu kolorystykę CMYK to nadal nasz monitor konwertuje kolory CMYK na RGB aby je wyświetlić. Oczywiście należy projektować z ustawieniami kolorystyki na CMYK bo unikniemy w ten sposób przypadku że nie osiągalny w CMYK kolor będzie konwertowany do podobnego ale innego w CMYK, jednak należy pamiętać że nadal to co widzimy jest konwersją i może się minimalnie zmieniać.

Po drugie ustawienia wyświetlania monitora i rodzaj matrycy. Wiele osób w dzisiejszych czasach zapomina o tak prozaicznych rzeczach jak ustawienia monitora. Jednak mają one bardzo kluczowe znaczenie przy projektowaniu. Jeśli np. rozjaśnimy monitor aby było nam wygodniej musimy o tym pamiętać. Często zdarza się że ktoś wydrukuje ulotkę i mówi „ale u mnie na monitorze była dużo jaśniejsza”. Niestety nie będzie to podstawą do reklamacji. Profesjonalnym rozwiązaniem dla grafików są specjalne monitory oraz spektrofotometr, który „skanuje” monitor i zmienia jego ustawienia aby kolory były wyświetlane jak najdokładniej. Jednak taki monitor kosztuje bardzo dużo i nie namawiamy oczywiście do jego zakupu w sporadycznych czy amatorskich wykorzystaniach. Jednak należy pamiętać że pozostałą alternatywą jest druk testowy. Jeśli obawiamy się czy nasza praca będzie wydrukowana poprawnie należy wykonać druk testowy cyfrowo. Jeśli projektów będziemy wykonywać dużo można ustawić monitor tak aby wyświetlał na ekranie kolorystykę najbardziej zbliżoną do tego co mamy na próbnym wydruku.

Trzecim elementem, często pomijanym przy projektowaniu jest barwa papieru. Każdy papier określany jako biały może mieć inny jego odcień. Wbrew pozorom najbardziej wykorzystywane papiery nie są idealnie białe. Papiery kredowe bo o nich piszę mają lekko żółty odcień bieli w porównaniu np. z papierami satynowymi wielokrotnie bielonymi. Nie znaczy to że papiery kredowe są złe, większość klientów woli je z tego powodu że kolory na nich drukowane są cieplejsze niż na śnieżnobiałych (albo wręcz minimalnie niebieskawych) papierach bielonych. Niezależnie który z papierów wybierzemy musimy pamiętać że wiele kolorów (w tym wszystkie jasne) wykorzystują biel papieru do „tworzenia” koloru a więc minimalnie będą go zmieniać. Do symulowania tego efektu służą profile kolorystyczne np. wykorzystywany przez nas to FORGRA39. Oczywiście możemy to także zobaczyć wykonując próbkę druku. Jednak w tym przypadku należy pamiętać że druk cyfrowy i offsetowy wykonywane są na minimalnie innych papierach (drukujemy tylko na dedykowanych papierach pod technologię).