W tym wpisie zajmiemy się dokładniej budowaniem kolorów. Wiemy już że druk operuje 4 kolorami bazowymi tj Cyan / Magenta / Yellow / blacK oraz białym z podłoża. Kolory mogą być tworzone w najróżniejszy sposób. Np są drukarki które nie posiadają tonera czy farby czarnej (CMY) a kolor ten tworzą poprzez zmieszanie dużej ilości pozostałych kolorów tzw „czarny z kolorów”.
Pokrycie kolorami obliczamy sumując wszystkie kolory wykorzystane w procesie budowania koloru / punktu. Generalnie zasada jest że pokrycie nie może przekraczać 300%. Czyli np. możemy wykorzystać kolor składający się z 100% Cyan / 40% Magenta / 100% Yellow / 60% Black. Da nam to w sumie 300% i kolor ciemno zielony. Pokrycie większe niż 300% będzie automatycznie redukowane do 300% w procesie przygotowania do druku proporcjonalnie. Niestety w niektórych przypadkach może to spowodować znaczną zmianę odbioru koloru dla oka. Np jeśli w powyższym przykładzie dodamy więcej czarnego kolor przestanie być widoczny jako zielony a oko będzie go widziało jako czarny. Jednak jako że pokrycie będzie powyżej 300% wszystkie kolory zostaną zredukowane w procesie przygotowania pliku i nasz czarny znów zacznie wpadać w odcienie zieleni czego wcześniej na monitorze widać nie było.
Przyjęło się, że wszystkie czarne i szare napisy oraz cienkie linie i ramka wykonujemy zawsze tylko czarnym kolorem (100% czarny lub mniej jeśli ma być szary). Wynika to z techniki druku. Kolor uzyskany z 1 koloru bazowego jest w druku zawsze bardziej „ostry” co wynika z wielkości punktu oraz tego że nie ma możliwości przesunięcia poszczególnych bazowych punktów, jako że druk jest z jednej matrycy. Wraz z rozwojem maszyn poligraficznych ten problem w większości został rozwiązany i generalnie nie widać większej różnicy pomiędzy kolorem czarnym uzyskanym z kolorów a z samego czarnego, jednak zasada ta jak najbardziej jest polecana. Gwarantuje nam to że nawet małe napisy będą bardzo ostre i czytelne a kolor nie ma prawa „wpadać” w odcienie innych kolorów.
Czasami jednak kolor czarny zmontowany z innych kolorów wygląda lepiej. Można go stosować przy tłach czy większych elementach. Dzięki temu zabiegowi kolor czarny nabiera głębi. Jest dużo bardziej kryjący. Należy tylko pamiętać aby nie przekraczać 300% pokrycia w sumie oraz o tym że kolor może posiadać odcienie innych kolorów, szczególnie przy jego rozjaśnianiu (nie będzie jak w przypadku samego czarnego „czystym” szarym)
Minimalne pokrycie to także suma wykorzystanych kolorów składowych. W tym przypadku zbyt niskie pokrycie spowoduje że druk będzie ledwo widoczny lub nie wydrukuje się zupełnie. Aby temu zapobiec należy zwrócić uwagę aby każdy z użytych kolorów składowych miał pokrycie minimum 5% a suma pokrycia nie była niższa niż 10% czyli np. 5% Cyan + 5% Magenta. Oczywiście nasze drukarki mają dużo większą czułość ale niestety oko ludzkie nie jest w stanie zobaczyć niektórych kolorów w niższym pokryciu. Niestety nasze maszyny nie kontrolują samodzielnie minimalnego pokrycia i w tym przypadku spada to na osobę wykonującą projekt.